::
Επιλέξτε θέμα προς προβολή
:: |
ΣΙΝΕΜΑ Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ το 1895 η πρώτη προβολή και οι πρώτοι 35 θεατές
ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ κάποτε ονειρευόμαστε στις σκοτεινές αίθουσες Μιά μέρα βροχερή, του 1895, 35 περίεργοι κατέβηκαν στο υπόγειο του Γκραντ Καφέ στο Παρίσι για να δουν ένα ολιγόλεπτο φιλμ των αδελφών Λυμιέρ. Ήταν οι πρώτοι θεατές που πλήρωσαν εισιτήριο για να αντικρίσουν την ανατολή της 7ης τέχνης πάνω σε ένα άσπρο τοίχο, απο τον οποίο ξεπρόβαλε ένα μουγκό τρένο να έρχεται κατά πάνω τους και όλοι φυλάχτηκαν τρομαγμένοι μη τους πατήσει... Πέρασαν 32 χρόνια και στο Λος Άντζελες (1927) ακούστηκε διάλογος σε κινηματογραφική ταινία (''Τραγουδιστής της τζαζ") που για πρώτη φορά αντικαθιστούσε τις λεζάντες πάνω στην οθόνη... Από τότε το σινεμά έγινε το πρώτο ψυχαγωγικό θέαμα-ακρόαμα για εκατομμύρια ανθρώπους, που ονειρευόντουσαν στις σκοτεινές αίθουσες, ώσπου ήρθε η τηλεόραση και το έμπασε στα σπίτια τους... Και μετά ανακαλύφθηκε το βίντεο και τελευταία προέκυψαν το internet και οι ιστοσελίδες-ιστολόγια... Αν θέλεις να ζήσεις το ιστορικό του κινηματογράφου με σύντομο κείμενο, φωτογραφίες, αφίσες και βίντεο, έλα μαζί μας στη <μηχανή του χρόνου>... Η ιστορία του κινηματογράφου είναι ο καθρέφτης όχι μόνο της ψυχαγωγίας των ανθρώπων του 21ου αιώνα, αλλά και των σταρ ηθοποιών του που μαζί τους οι θεατές της σκοτεινής αίθουσας γέλασαν, πόνεσαν, σκέφτηκαν, αλλά και ονειρεύτηκαν να ξεφύγουν -έστω γιά λίγο- από τη μίζερη ζωή τους... Το σινεμά, το ραδιόφωνο, το θέατρο, η όπερα, δημιούργησαν δημοφιλείς καλλιτέχνες και είδωλα, που αργότερα με την τηλεόραση μπήκαν στα σπίτια σε κοινή θέαση της οικογένειας... Τα τελευταία χρόνια, με την απόκτηση ατομικής τηλεόρασης και κομπιούτερ, οι καλλιτέχνες εισέβαλαν και στα δωμάτια της οικογένειας, ανάλογα με το γούστο του καθενός... Ο κινηματογράφος δεν ψυχαγωγεί μόνο αλλά και καταγγέλει. Η 7η τέχνη διδάσκεται σε πανεπιστήμια, οι ταινίες καταχωρούνται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές και υπάρχουν συλλέκτες φιλμ, βίντεο, φωτογραφιών, αφισών... Και κάποια Όσκαρ και διεθνή βραβεία απονέμονται και σε κινηματογραφιστές που καταγγέλουν τα κακώς κείμενα...
Πριν την τηλεόραση (π.Τ.) ο κινηματογράφος έκανε τους ανθρώπους να ονειρεύονται στις σκοτεινές αίθουσες ότι δεν μπορούσαν ν΄αποκτήσουν έξω από αυτές: Αγάπη, ευτυχία, πλούτο, ταξίδια, περιπέτειες, φυγή από τη πραγματικότητα στο όνειρο... Μετά την τηλεόραση (μ.Τ.) οι ταινίες μπήκαν στα σπίτια μας, με βιασύνη φασφουντάδικου, που σερβίρει εδέσματα κάθε ορέξεως. Όχι πως η μεγάλη οθόνη δεν πρόβαλε και κακές ταινίες ή η μικρή καλά σήριαλ, αλλά ανάμεσα στην υπομονή-φινίρισμα της πρώτης με την ανυπομονησία-κακοτεχνία της δεύτερης, υπάρχει χάος. Ο γράφων ανήκει στη γενιά που μεγάλωσε πετώντας σαν πουλάκι, από υπαίθριο σε υπαίθριο σινεμαδάκι, κι΄όχι κλεισμένος στο κλουβί-καναπέ του... Γελούσε με τους Χοντρό-Λιγνό, τον Αυλωνίτη και τη Βασιλειάδου, διασκέδαζε με τον Ταρζάν και τη Τσίτα, ενθουσιαζόταν με τον Έρολ Φλυν, συλλογιζόταν με τις δημιουργίες του Ταρκόφσκι, του Μπέργκμαν, του Κουροσάβα, του Κασαβέτη... Τώρα, με 24ωρη T.V. στα σπίτια μας, οδηγούμεθα προς πλήρη ανοσία. .
Ηλίας Καζάν Μάρλον Μπράντο Τζούλυ Χάρις Τζαίημς Ντιν δεν είναι τυχαίο ότι στον ίσκιο ενός γίγαντα της 7ης Τέχνης ξεκίνησαν οι δυό μεγάλοι θρύλοι του σύγχρονου κινηματογράφου * Αλ Πατσίνο ("άρωμα γυναίκας") μιά κλασική στιγμή της φιλμογραφίας.
|
36 φωτοαφίσες
|
| | |
Τσάρλι Τσάπλιν |
Ροδόλφο Βαλεντίνο |
Γκρέτα Γκάρμπο | Όσα παίρνει ο άνεμος | Τοσίρο Μιφόνε | Μαίριλιν Μονρόε | Τζέημς Ντην |
Μάρλεν Ντίντριχ | Όντρευ Χέμπορν | Φρανκ Σινάτρα | Γκάρι Κούπερ |
Λιζ Τέηλορ |
|
| | |
Μάρλον Μπράντο | Χάμφρει Μπόγκαρντ | Σιν Κόνερι 007 | Τέλης Σαβάλας (Κότζακ
|
Μπάρμπαρα Στάνγουικ-Ουίλιαμ Χόλντεν |
Μιούζικαλ | Μελίνα Μερκούρη |
Ελβις Πρίσλει |
| |
Βασίλης Γεωργιάδης |
| Χοντρός - Λιγνός | | | | Κώστας Γαβράς | Ηλίας Καζάν |
σινεμά καταγγελτικό | σινεμά αποκαλυπτικό |
[selida]
η φωτογραφία που συγκινεί μόνο κάποιους εναπομείναντες νοσταλγούς...
Τα αστέρια, οι πρωταγωνιστές και πρωταγωνίστριες της Μέτρο Γκόλντουιν Μάγερ τριών δεκαετιών (30-40-50) ακόμη και η θρυλική Λάσυ. Θα προσπαθήσω να συγκεντρώσω τα ονόματά τους - πολύ δύσκολο- όπως αυτά που διακρίνω, από κάτω προς τα πάνω:Τζον Μπάρυμορ, Τζουν Άλισον, Τζιν Κέλλυ, Φρεντ Αστέρ, Μαίρη Άστορ, Έθελ Μπάρυμορ, Τζόε Ντουράντε, Έρολ Φλυν, Κλαρκ Γκέημπλ, Βαν Χέφλιν, Κάθριν Χέμπορν, Βαν Τζόνσον, Ρόμπερτ Τέηλορ, Σπένσερ Τρέυσυ, Έσθερ Ουίλιαμς κ.λπ. Κι΄ένα μήνυμα από εγγονό εβδομηνταπεντάρη: << Ο παππούς είδε στον υπολογιστή μου αυτή τη φωτογραφία της ιστοσελίδας σας και είπε στη γιαγιά: Έλα να δεις που οι παλιοί μας φίλοι έκαναν σύναξη από τον παράδεισο και τη κόλαση για να φωτογραφηθούν...>> Κι΄η γιαγιά, αφού έσκυψε με τα γυαλιά της στον υπολογιστή, ξαναγύρισε στη πολυθρόνα της, κούνησε το κεφάλι και είπε: << αφήστε με γιατί βλέπω τώρα τη Καλομοίρα...>>
ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Οι αφίσες (κάποιες έργα συλλεκτικά) στις προσόψεις των αιθουσών προσέλκυαν τον θεατή. Στην Αθήνα μάστορας της γιγαντοαφίσας ο Βακιρτζής και μετά ο Μπεζεριάνος, στον οποίο δούλεψα ένα φεγγάρι.
Αυτά που γράφονται στα λαικά περιοδικά και λέγονται στις μεσημεριανές εκπομπές της τηλεόρασης σήμερα, συνέβαιναν πριν μισό αιώνα στην Αμερική. Ποιά σταρ παντρεύεται ποιόν και ποιός ηθοποιός χώρισε από ποιά, γεμίζανε τις σελίδες του "Rhotoplay", του "Screen Stories" αλλά και τα λιγοστά δικά μας περιοδικά είχαν τα κοτσομπολιά τους, αλλά όχι με τις ξέκωλες και τις χοντράδες όπως τώρα...
η γέννηση του κινηματογράφου με τη "γέννηση ενός έθνους" 1η Φεβρουαρίου 1887 ο κτηματομεσίτης από το Κάνσας Σίτι Χάρβει Γουίλκοξ, κατοχειρώνει στο κτηματολόγιο του Λος Άντζελες τους τίτλους μιάς έκτασης 480 στρεμμάτων, που η σύζυγός του Ντέιντα ονειρεύεται να την κάνουν ράντσο και της δίνει το όνομα Χόλιγουντ. Από το 1891 ως το 1903 ο Γουίλκοξ έχει τεμαχίσει την έκτασή του σε αγροκτήματα, τα πουλάει κι΄αρχίζει να δημιουργείται το αγροτικό χωριό, που θα εξελιχθεί σε ομφαλό του κινηματογράφου. Η κινηματογραφική ιστορία του Χόλιγουντ αρχίζει ουσιαστικά το 1913, όταν ο Σέσιλ Β.Ντε Μιλ (γιός ιερέα που είχε ασχοληθεί με την ηθοποιία) ιδρύει εταιρεία κινηματογραφικών ταινιών, μαζί με τους Τζέσι Λ.Λάσκι και Σάμιουελ Γκόλντφις, που αργότερα έγινε Σαμ Γκόλντουιν. Πηγαίνοντας ο Ντε Μιλ στην Αριζόνα για να γυρίσει την πρώτη του ταινία «Ο ερυθρόδερμος», βρίσκει χιόνια και το τρενο - και η μοίρα του Χόλιγουντ - τον οδηγεί στη Καλιφόρνια, όπου σ΄ένα από τα αγροκτήματα του Γουίλκοξ, στήνει τη μηχανή του κι΄αρχίζει τα γυρίσματα. Το Χόλιγουντ έχει γεννηθεί! Γενάρχης του κινηματογράφου θεωρείται ο εφευρέτης Τόμας Έντισον που ανακάλυψε το 1889 το «κινεμασκόπιο» που μπουσούλισε στο εργαστήρι του, ώσπου το 1996 πιλάλησε στις σκοτεινές αίθουσες κι΄ άφησε μ΄ανοιχτό στόμα το κοινό, τον αυριανό πελάτη-θησαυρό του κιμηματογράφου. Οι πρώτες ταινίες είναι σπαραξικάρδιες, αλλά το 1915 εμφανίζεται ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Γκρίφιθ, που με τις δημιουργίες του «Η γέννηση ενός έθνους» και τον επόμενο χρόνο η «Μισαλλοδοξία», οδηγεί τη νέα βιομηχανία σε αναγνωρισμένη τέχνη! Το 1920 το Χόλιγουντ έχει καταληφθεί από τους ντεσπεράντος της λεγόμενης πιά Εβδόμης τέχνης, που παράγει περίπου 800 ταινίες γιά όλα τα γούστα. Εξ αρχής αυτοί που βάζουν το χρήμα, δημιουργούν το σταρ σύστεμ, με ινδάλματα, που τα ονόματά τους είναι γνωστά ως τις ημέρες μας: Μαίρη Πίκφορντ, Ντάγκλας Φέρμπανξ,Λίλιαν Γκις, Γκλόρια Σβάνσον, Κλάρα Μπόου, Ραμόν Νοβάρο, Ροντόλφο Βαλεντίνο (φωτο). Το 1927 το Χόλιγουντ εδραιώνει το γόητρό του, ιδρύοντας την Ακαδημία Τεχνών και Επιστημών, με την καθιέρωση των βραβείων Όσκαρ. Τη δεκαετία του 1930 η εισβολή του ήχου, εξαφανίζει πολλά ινδάλματα και φανερώνει καινούργια, όπως την Γκρέτα Γκάρμπο, το πιό μυθικό πρόσωπο του προπολεμικού κινηματογράφου. Μαζί με εκείνους του βωβού, Ροδόλφο Βαλεντίνο, Ντάγκλας Φλερμπανξ και Τσάρλι Τσάπλιν, αποτελούν τους σούπερ σταρ εκείνης της εποχής. καουμπόηδες και γκάγκστερ βαμπ και βαμπιρ... Αλλά οι σταρ, όπως η Γκρέτα Γκάρμπο (στη φωτο με τον Ρόμπερτ Τέηλορ το 1937 στην "Κυρία με τας καμελίας") δεν προυπήρξαν των ταινιών. Προβλήθηκαν και έγιναν είδωλα μέσα στις σκοτεινές αίθουσες. Εν αρχή οι αγελαδάρηδες, οι ερυθρόδερμοι, οι σερίφηδες, τα σαλούν με τους πιστολάδες και τις αρτίστες, οι ληστείες τραπεζών και τρένων, οι κρεμάλες, εμπνέουν τους σκηνοθέτες και το κοινό εθίζεται εξ απαλών ονύχων στους ξυλοδαρμούς, στους φόνους, στις αγχόνες...Τα πρώτα είδωλά του φοράνε πλατύγυρα καπέλα πάνω στ΄άλογα: Τομ Μιξ, Κέυ Μαινάρ, Ντικ Φοράν, Μπουκ Τζόνες, οι πρώτοι διδάξαντες, μετά ήρθε ο Τζον Γουέην και οι μεγάλοι πρωταγωνιστές, με τα ποιοτικά καουμπόικα: Τζέημς Κάγκνευ, Χένρυ Φόντα, Γκάρυ Κούπερ, Μπαρτ Λάνγκαστερ, Κερκ Ντάγκλας. Ακολούθησαν οι κλέφτες κι΄αστυνόμοι της εποχής της ποτοαπαγόρευσης δηλαδή γκάγκστερ και πολυβολισμοί μέσα από αυτοκίνητα, μοιραίες γυναίκες, φυλακές και κάτεργα, αποδράσεις... Σούπερ σταρ του είδους, Πολ Μιούνι, Έντουαρντ Ρόμπινσον, Τζέημς Κάγκνευ, Χάμφρευ Μπόγκαρτ.... Από κοντά και οι κωμωδίες, με τους κλασικούς του βωβού Μπάστερ Κήτον και Τσάρλυ Τσάπλιν και του ομιλούντος, Χοντρός-Λιγνός, Άμποτ και Κοστέλο. Η Βίβλος, η μυθολογία, η ιστορία, η λογοτεχνία, τροφοδοτούν το αδηφάγο τέρας του Χόλιγουντ που στις ημέρες μας έχει κατασπαράξει τις άλλες ντόπιες κινηματογραφίες. Ίσως η παγκοσμιοποίηση ξεκίνησε από το Λος Άντζελες και τα αγγλόφωνα τραγούδια. Το σινεμά εκμεταλεύεται κάθε ταλέντο που μπορεί να φέρει χρήμα στα ταμεία. Από ολυμπιονίκες και πρωταθλητές (Τζόνυ Βαισμίλερ-Ταρζάν) Έσθερ Ουίλιαμς-φαντασμαγορικές καταδύσεις), Σόνια Χένι (παγοδρομίες) ως παιδιά θαύματα: Σίρλευ Τεμπλ, Μίκυ Ρούνευ, Τζούντι Γκάρλαντ, Φρέντυ Μπαρτόλομιου... Χρησιμοποιεί ακόμη και τέρατα: Μοσφεράτος, Φρανκεστάιν, Δράκουλας, Λυκάνθρωπος, για να προσελκύσει κοινό. Κι΄αργότερα το μιούζικαλ, συνδιασμός μουσικής, τραγουδιού και χορού: Φρεντ Αστέρ, Τζιν Κέλι, Τζίτζερ Ρότζερς, με τον πρωτοπόρο χορογράφο Ερμες Παν (Παναγιωτόπουλος) στα χορευτικά τους βήματα.
προστέθηκε στις: Σάββατο 24.09.2005
|
|
|