::
Επιλέξτε θέμα προς προβολή
:: |
ΟΟΥΕΝΣ & ΜΠΟΛΤ
το απίστευτο 9. 58 !!! Ξεκίνησα τη δημοσιογραφική καριέρα μου ως αθλητικός συντάκτης και είμαι τυχερός που έζησα, ώστε να δώ -έστω από την τηλεόραση- το παγκόσμιο ρεκόρ του βιονικού ΓΙΟΥΣΕΙΝ ΜΠΟΛΤ στα 100 μέτρα με τον ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΧΡΟΝΟ 9.58! Αναπολώ όμως τον φυσιολογικό Τζέσε Όουενς που στο ίδιο στάδιο κατέκτησε τέσσερα ολυμπιακά χρυσά μετάλλια (1936) σε στίβο από απλό χώμα κι΄όχι από σούπερ ταρτάν και χωρίς ειδικά βοηθήματα που διαθέτουν οι σημερινοί υπερμυώδεις σπρίντερς... Ήδη και ο κλασικός αθλητισμός, ως βιομηχανία, παράγει υπερπρωταθλητές, που στην περίπτωση του Μπολτ πρόκειται για ένα σπέσιαλ σωματότυπο που μπορεί να αντέξει και να αποδώσει σε υψηλές πιέσεις όπως ένα καλοκατασκευασμένο μονοθέσιο της Φόρμουλα Ένα... Η εξέλιξη του παγκοσμίου ρεκόρ στα 100μ. ανδρών ΧΡΟΝΟΣ ΟΝΟΜΑ - ΕΘΝΙΚΟΤΗΤΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 10.6 Ντόναλντ Λίπινκοτ (ΗΠΑ) 6.7.1912 10.4 Τσαρλς Πάντοκ (ΗΠΑ) 23.4.1921 10.3 Πέρσι Ουίλιαμς (Καναδάς) 9.8.1930 10.2 Τζέσε Οουενς (ΗΠΑ) 20.6.1936 10.1 Ουίλι Ουίλιαμς (ΗΠΑ) 3.8.1956 10.0 Αρμίν Χάρι (Δυτική Γερμανία) 21.6.1960 9.95 Τζιμ Χάινς (ΗΠΑ) 14.10.1968 9.93 Κάλβιν Σμιθ (ΗΠΑ) 3.7.1983 9.92 Καρλ Λιούις (ΗΠΑ) 24.9.1988 9.90 Λιρόι Μπαρέλ (ΗΠΑ) 14.6.1991 9.86 Καρλ Λιούις (ΗΠΑ) 25.8.1991 9.85 Λιρόι Μπαρέλ (ΗΠΑ) 6.7.1994 9.84 Ντόνοβαν Μπέιλι (Καναδάς) 27.7.1996 9.79 Μορίς Γκριν (ΗΠΑ) 16.6.1999 (στα Τσικλητήρεια) 9.77 Ασάφα Πάουελ (Τζαμάικα) 14.6.2005 (στα Τσικλητήρεια) 9.74 Ασάφα Πάουελ (Τζαμάικα) 9.9.2007 9.72 Γιουσέιν Μπολτ (Τζαμάικα) 31.5.2008 9.69 Γιουσέιν Μπολτ (Τζαμάικα) 16.8.2008 9.58 Γιουσέιν Μπολτ (Τζαμάικα) 16.8.2009 Βερολίνο 3 - 8 - 1956! Το παγκόσμιο ρεκόρ στα 100 μέτρα έφτασε στα 9΄΄ 76 !!! κι΄εγώ ο πρώην αθλητικός συντάκτης συνειδητοποιώ ότι πριν μισό αιώνα,ακριβώς, παρακολούθησα στο ολυμπιακό στάδιο του Βερολίνου την τότε κατάρριψή του σε 10΄΄ 1. Το προηγούμενο ήταν του θρυλικού Τζέσε Όουενς 10΄΄ 2. Στη φωτογραφια ο τερματισμός του Ουίλιαμς με ιδιόχειρο αφιέρωση. Σήμερα, όποιος γίμεται ο ταχύτερος άνθρωπος του κόσμου το όνομά του παίρνει τόση δημοσιότητα, που οι σπόνσορες του προσφέρουν τεράστια ποσά και γίνεται με μιάς πλούσιος. Την εποχή του Τζέσε Όουενς, του σπρίντερ με τα τέσσερα χρυσά ολυμπιακά μετάλλια, οι συμπατριώτες του Αμερικάνοι τον έβαζαν να συναγωνίζεται...άλογα (!) για να βγάλει το ψωμί του... Όσο για τον δικό μας Σπύρο Λούη, τον πρώτο χρυσό ολυμπιονόκη μαραθωνοδρόμο, το τότε πριμ του (1896) ήταν μια σούστα νερουλά...
ΒΕΡΟΛΙΝΟ 1956: 10. 1
Προσοχή στις δυο φωτογραφίες που ακολουθούν: Στο ίδιο σημείο του ολυμπιακού σταδίου του Βερολίνου, που έγινε το 1936 η συνάντηση Χίτλερ-Λούη, φωτογραφίζεται ο ρεπόρτερ το 1956. Είναι ο χώρος της απονομής των μεταλλίων και φωτογραφήσεων (τρίτη φωτο) όπου είχε σταθεί και ο ολυμπιονίκης Τζέσε Όουενς, που φέρνει τη παλάμη στο μέτωπο, ενώ δίπλα του ο Γερμανός χαιρετάει ναζιστικά.
Στους ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου (1936) ο θρυλικός μαραθωνοδρόμος Σπύρος Λούης ήταν επι κεφαλής της πρωτοπόρου στη παρέλαση ελληνικής ομάδας, ντυμένος φουστανελάς. Αμέσως προκάλεσε το ενδιαφέρον του Αδόλφου Χίτλερ, που βρισκόταν στο κέντρο της εξέδρας των επισήμων. Μόλις τέλειωσε η παρέλαση, ο δικτάτορας του Γ Ράιχ, κατέβηκε με τους υπασπιστές του στο στίβο και ζήτησε διερμηνέα για να γνωρίσει από κοντά και να συνομιλήσει με τον ολυμπιονίκη του μαραθωνίου δρόμου του 1896. Ο Χίτλερ πρόσφερε κάποιο δώρο στον Λούη και εκείνος ανταπέδωσε με ένα κλωνάρι ελιάς, που του είχε πασάρει μέλος της ελληνικής αποστολής. Και τότε, πάνω στην μεγαφωνική ανακοίνωση ότι ο αρχηγός του Γ΄Ράιχ συνομιλεί με τον θρυλικό Έλληνα ολυμπιονίκη και τις φωτογραφίσεις, ο απλοικός Μαρουσιώτης, έφερε σε δύσκολη θέση τον διερμηνέα, όταν ρώτησε «πως είσαστε κυρ Χίτλερ μου, τί κάνει η οικογένεια». Λένε ότι ο Έλληνας πρεσβευτής κόντεψε να πάθει συγκοπή, αλλά ο Χίτλερ αποχαιρέτησε τον παλιό νερουλά με θερμή χειραψία. Ο μαραθωνοδρόμος Στέλιος Κυριακίδης, είχε ρωτήσει τον Λούη, τί είπε στον Χίτλερ κι΄εκείνος απάντησε: "Τα συνηθισμένα.Τί χαμπάρια κυρ Χίτλερ μου, τον ρώτησα και για την υγεία της οικογένειάς του...". Περισσότερα μου είπε ο ηθοποιός Πέτρος Κυριακός, που όταν ήταν βοηθός σαγματοποιού, έφτιαχνε τα χάμουρα και τα περιλαίμια του αλόγου και της σούστας του νερουλά Λούη. Ο Πετράν, φανατικός φίλαθλος του στίβου, επισκεπτόταν τον Λούη ως τα γεράματά του και είχε ακούσει από τον αγράμματο νερουλά να λέει ότι απεκάλεσε τον αρχηγό του Γ Ράιχ «κύριο», όπως είχε αποκαλέσει και τον Γεώργιο τον Α΄ «κυρ βασιλιά μου». Και απορούσε, τί το παράξενο, που τον ρώτησε για την υγεία της οικογένειάς του... Κατά την διάρκεια των αγώνων ο δικτάτορας, ένιωσε άσχημα όταν ο νεγροαμερικανός Τζέσε Όουενς κέρδισε τέσσερα χρυσά μετάλλια, νικώντας στο τελευταίο άλμα τον Άριο Γερμανό αντίπαλό του.
(το 1956 φωτογραφίζομαι στο ίδιο σημείο της συνάντησης Χίτλερ - Λούη *** κατά τύχη οι δυο σημαίες που κυματίζουν στο βάθος, είναι η γερμανική και η ελληνική, όπως το είχα δει ο ίδιος!) Το 1956 είμαι με την ελληνική ομάδα στίβου που συμμετέχει στους διεθνείς αγώνες του ΣΙΣΜ, στο Βερολίνο.Μείναμε εκεί μερικές ημέρες, νιώθοντας εγώ το παιδί της κατοχής από τους Γερμανούς, ως κατακτητής. Το ρεπορτάζ μου με φωτογραφίες, θα το δείτε παρακάτω, αλλά εδώ βάζω τη φωτο που την προκάλεσα με επιμονή. Όταν οι δύο Αμερικανοί σπρίντερ Ουίλιαμς και Μάρτσισον κατέρριψαν το παγκόσμιο ρεκόρ του Τζέσε Όουενς (φωτο) στα 100 μέτρα, η φαντασία μου κάλπαζε. Γύριζε πίσω 20 χρόνια, όταν ο Αδόλφος Χίτλερ είχε δείξει δυό όψεις του εαυτού του. Τον φιλέλληνα, όταν καταδέχτηκε να κατεβεί στο στίβο και να γνωρίσει από κοντά τον Σπύρο Λούη και τον Άριο, όταν αναψοκοκκίνιζε εκνευρισμένος για τις νίκες του νεγροαμερικάνου Τζέσε Όουενς. Από τους δεκάδες ξένους και δικούς μας δημοσιογράφους, ήμουν ο μόνος που κατέβηκα με το έτσι θέλω στο στίβο και παρέσυρα τους δύο νέους παγκόσμιους ρέκορντμεν και τον αφέτη, να φωτογραφηθούμε στο σημείο που ο Γερμανός δικτάτορας είχε φωτογραφηθεί με τον ¨Ελληνα μαραθωνοδρόμο! Ο Ουίλιαμς, μου ζήτησε να του χαρίσω με την υπογραφή μου τη φωτο Χίτλερ-Λούη και μου είπε: Είμαι σίγουρος, ότι αν βρισκόσαστε το 1936 σ΄αυτό το στάδιο, θα είσαστε ο μοναδικός ρεπόρτερ που θα είχε πλησιάσει τον Χίτλερ σε απόσταση αναπνοής! Μετά με ρώτησε, τί θα έλεγα στο κόσμο, αν είχα ένα μικρόφωνο. Θα έλεγα την ιστορία του νερουλά που έγινε ολυμπιονίκης και πρόσφερε στο μπογιατζή, που έγινε δικτάτορας και αιματοκύλισε την Ευρώπη , κλάδον ελαίας..
ΤΖΕΣΕ ΟΟΥΕΝΣ 4 χρυσά μετάλλια στους ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου 1936: 100 μέτρα, 200 μέτρα, άλμα εις μήκος και σκυταλοδρομία 4Χ100 μέτρα ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΒΟΛΙΚΑ!!! |
Βρισκόμουνα το 1966 στη Νέα Υόρκη στο γραφείο του Σπύρου Σκούρα, μεγάλου παράγοντα του Χόλιγουντ, όταν έκανε το πρώτο τηλεφώνημα στον Τζέσε Όουενς, να του πεί ότι βάζει στα σκαριά τη δημιουργία του Ιδρύματος "Διαγόρας-Κουμπερτέν", για την μόνιμη διεξαγωγή των Ολυμπιακών αγώνων στην Ελλάδα. Ζητούσε τη συμπαράστασή του, όπως έκανε και με άλλους ολυμπιονίκες. Ο Όουενς, ενθουσιασμένος, δήλωσε αμέσως ότι τίθεται στη διάθεσή του και σε λίγες ημέρες του έστειλε επιστολή συμπαράστασης. (σε άλλο χώρο, θα βρείτε σχετικό ρεπορτάζ ) Στην ιστορική αυτή φωτογραφία (από την τηλεοπτική εκπομπή του Δημήτρη Λιμπερόπουλου "Αθώος ή ένοχος;") ο μεσαίος στη πρώτη σειρά ανάμεσα στους αδελφούς Γιώργο και Αριστείδη Ρουμπάνη, είναι ο δρομέας Στέλιος Κυριακίδης, που έτρεξε στο μαραθώνιο του Βερολίνου το 1936 και μετά τον πόλεμο(1946) είχε νικήσει στο διεθνή μαραθώνιο της Βοστόνης. Πίσω αριστερά, ο γιατρός Δ. Παπακώστας, που ήταν θεατής των ολυμπιακών αγώνων, όπως και στον αγώνα του πρωτοπυγμάχου Αντώνη Χριστοφορίδη (πρώτος αριστερά) που είχε νικήσει τον πρωταθλητή Γερμανίας Έντερ στο Βερολίνο, παρουσία του Χίτλερ. Οι άλλοι στη φωτο, είναι οι ολυμπιονίκες Γαλακτόπουλος, Ιακώβου και Ζαίμης.
[selida] Χίτλερ συναντάει δισκοβόλο και Ερμή!
το εύρημα-ντοκουμέντο Γερμανού φωτογράφου
Το εύρημα του Γερμανού φωτογράφου, που ανακάλυψε το 1936 τον κωπηλάτη του ΝΟΘεσσαλονίκης Ζαφειρόπουλο να είναι ίδιος κι΄απαράλλαχτος με τον Ερμή του Πραξιτέλη! Τον φωτογράφισε στο μουσείο, δίπλα στον Ερμή και η φωτογραφία με εντολή του Χίτλερ δημοσιεύτηκε σε γερμανικά περιοδικά, για ν΄αποδειχθεί ότι οι Έλληνες του 20ού αιώνα είναι αυθεντικοί απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, δηλαδή Άριοι, όπως και οι... Γερμανοί. Προετοιμάζοντας το Γ΄Ράιχ τους ολυμπιακούς αγώνες, σε μία εποχή που ο Χίτλερ αποσκοπούσε να καταλάβει την Ευρώπη, η ναζιστική Γερμανία κατείχετο από την έπαρση της Αρίας φυλής, έχοντας ως υπόδειγμα, πνευματικό και μορφολογικό, τους αρχαίους Έλληνες. Η σκηνοθέτης Ρίφενσταλ (στη φωτο, δίπλα στον Χίτλερ) που είχε αναλάβει την κινηματογράφηση των αγώνων, είχε εντολή από τον δικτάτορα να κάνει διαφημιστικά ντοκιμαντέρ, με τους Άριους Γερμανούς να θυμίζουν αγάλματα αρχαίων Ελλήνων. Ο Χίτλερ είχε αδυναμία στο κάλος των αγαλμάτων των αρχαίων Ελλήνων, όπως στον δισκοβόλο του Μύρωνα, που του προκαλούσε δέος, όπως και ο Ερμής του Πραξιτέλη. Όταν του έφεραν τη φωτογραφία του αγάλματος με τον Έλληνα νέο να ποζάρει δίπλα του, του έκανε τόση εντύπωση η διαχρονική ομοιότητά τους, που έδωσε εντολή να χρησιμοποιηθεί για διαφήμιση της Αρίας φυλής. (δεν νομίζετε, ότι ο δισκοβόλος είναι σα να λέει κάτι στο δικτάτορα... Όπως: Πρόσεξε καλά, τι πας να κάνεις άνθρωπέ μου στην ανθρωπότητα...) Η Leni Riefenstahl στις φωτογραφικές εκθέσεις που έκανε, είχε και τον Jesse Owens, ανάμεσα στα αγάλματα αρχαίων και σύγχρονων αθλητών.
Έλληνες "νικητές" στην "ηττημένη" Γερμανία... Δέκα χρόνια μετά τη κατοχή και τη συντριβή της Γερμανίας, φτάνουμε με την ομάδα στίβου των Ενόπλων Δυνάμεων στη Φραγκφούρτη, αλλά αντί για ερείπια αντικρίζουμε μιά πόλη που σφύζει από ζωή και ευημερία και τους πρώτους Έλληνες που έρχονται για ανειδίκευτοι εργάτες. Με αμερικάνικο στρατιωτικό αεροπλάνο, πάμε στο Δυτικό Βερολίνο, όπου θα γίνουν οι αγώνες του ΣΙΣΜ στο ολυμπιακό στάδιο του 1936. Κατέχομαι από ρίγος, γιατί θα μπω στο χώρο στον οποίο ο αφροαμερικάνος Τζέσε Όουενς κέρδισε τέσσερα χρυσά ολυμπιακά μετάλλια,μπροστά στον Χίτλερ, υπέρμαχο της άριας φυλής. Στο ολυμπιακό στάδιο του Βερολίνου λέω στη αρτίστα Τζούντιθ - που τη γνώρισα στο πολυτελές καμπαρέ "Σερσέ λα φαμ" - ότι εδώ ο Τζέσε Όουενς ταπείνωσε τον Χίτλερ κι΄εκείνη μου λέει ότι είναι Εβραία.
Βερολίνο 1936: Η πύλη του Βρανδεβούργου, την εποχή των παρελάσεων, υπό τας φιλύρας, των μελλοντικών κατακτητών της Ευρώπης, με τον Χίτλερ σε ανοιχτή Μερτσέντες. Βερολίνο 1956: Έλληνες αθλητές της ομάδας των Ενόπλων Δυνάμεων(ο ρεπόρτερ αριστερά) "καταλαμβάνουν" το Δυτικό Βερολίνο. Παιδιά της κατοχής, που ξαφνικά αρχίζουν να τραγουδούν το "Ολαρία ο λαλά", αλλά και το "θα σαλτάρω, θα σαλτάρω, τη ρεζέρβα θα σου πάρω...". Βερολίνο 21ος αιώνας ...και Μπους "συναντάει" Παλαιστίνιους... Εκείνες τις ημέρες του 56, που η Γερμανία όχι μόνο είχε συνέλθη από τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, αλλά δάνειοδοτούσε και μία από τις νικήτριες δυνάμεις, την Μεγάλη Βρετανία, γυρόφερνα στη Πύλη του Βρανδεβούργου, που χώριζε Δύση και Ανατολή. Κι΄ εκτός από δημοσιογραφικό ρεπορτάζ για την εφημερίδα μου, μουτζούρωνα κι΄αυτές τις σκέψεις στο προσωπικό μου ημερολόγιο: «Η κλαγγή των όπλων, οι ερπύστριες των τανκς, οι ομοβροντίες των πυροβόλων, οι εκρήξεις των ναρκών και τορπιλών, οι φλόγες των βαμβαρδιζομένων πόλεων, οι οιμωγές των στρατοπέδων, σαράντα εκατομμύρια νεκροί και περισσότεροι ορφανεμένοι... Πως ο γερμανικός λαός με παραλήρημα ενθουσιασμού μάλιστα, άνδρωσε το ναζισμό υπό τη δολοφονική έπαρση ενός σχιζοφρενούς δικτάτορα.; Οι ολυμπιακοί αγώνες του Βερολίνου, δεν ήταν η προπομπή συναδέλφωσης λαών (κατά το πρότυπο των πόλεων της αρχαίας Ελλάδας) αλλά προεόρτιο της παγκόσμιας ρήξης και αιματοχυσίας που θ΄ακολουθούσε... » Τί μπορώ να προσθέσω σήμερα (2006) βλέποντας αυτές τις φωτογραφίες; Ότι ένας άλλος παράφρονας πέρα από τον Ατλαντικό, χρησιμοποιεί την ίδια μέθοδο Χίτλερ, για να καταλάβει τις πετρελαιοπηγές της Μέσης Ανατολής, αδιαφορώντας για τις τραγικές συνέπειες της κατοχής. Δυστυχώς κάποιες λέξεις, όπως «ζωτικός χώρος» που χρησιμοποιούσε ο Χίτλερ, τσαμπουνάει και ο Μπους, που τον χρειάζεται τάχα για να αναπνέουν αυτός και οι σύμμαχοί του, αλλά με ασφυξία των άλλων... Παγκοσμιοποίηση, τρομοκρατία, αμερικανοποίηση, η σύγχρονη Βίβλος – ωρολογιακή βόμβα στα πουπουλένια μαξιλάρια των «Χίλτον».... -------------------------------------------------------------------
από την ιστοσελίδα Filosofia.gr: "Σε πολλά σημεία των επιστολών του Νίτσε παρατηρούμε μια ικανότητα να προβλέπει κάποια πράγματα που θα συμβούν στον ίδιο αλλά και την κοινωνία. Δε χρειάζεται κάποιος λοιπόν να έχει υπερφυσικές ικανότητες για κάτι τέτοιο. Αρκεί να ανοίγει τα μάτια του και να βλέπει κάποια πράγματα που οι πολλοί άνθρωποι αγνοούν εθελοτυφλώντας" (δηλαδή, όπως λέει και το τραγούδι, άλλο ανοιχτομάτης κι΄άλλο αυγουλομάτης...) ------------------------------------------------------------------------------
από την ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ: "Είμαι φοιτητής στο Βερολίνο και με το δημοσίευμά σας νιώθω ψηλότερος ως Έλληνας απέναντι στους Γερμανούς συμφοιτητές μου. Κι΄όμως κάποιοι από αυτούς μιλούν αρχαία ελληνικά, ενώ εγώ όχι... Μόλις περάσει η παγωνιά, θα πάμε μερικοί φίλοι να καταθέσουμε ένα κλαδί ελιάς στο ιστορικό σημείο του ρεπορτάζ σας και θα φωτογραφηθούμε στα ίχνη του Λούη και του Όουενς. Σας ευχαριστούμε που ταρακουνήσατε την ευαισθησία και υπερηφάνειά μας. Από σήμερα είμαστε φαν της ιστοσελίδας σας" [selida]
Κάποιες στιγμές συνειδητοποιώ ότι η δημοσιογραφική και συγγραφική καριέρα μου ήταν ένα ΤΙΠΟΤΑ πάνω σ΄αυτό το σβολαράκι που κυλάει αμέριμνα στο Σύμπαν, με τα δισεκατομμύρια εγωπαθή μερμηγκάκια. Η υστεροφημία, κυρίως για κάθε δημιουργό, είναι το παν, αλλά πιστέψτε με έχω το γνώθι σ΄αυτόν, αφού στα περισσότερα βιβλία μου η κεντρική ιδέα είναι: Και ο πλανήτης μας, η Γη, θα καταστραφεί μιά μέρα, οπότε η υστεροφημία είναι φενάκη. Έλα όμως που πνιγμένος μέσα σε κείμενά, ρεπορτάζ και φωτογραφίες - που φέρνουν αναμνήσεις - έχω τη ψευδαίσθηση ότι σώζοντας τ΄απομεινάρια μου, θα διασώσω την υστεροφημία μου! Ίσως με καταλαβαίνουν ένας επιπλοποιός που δημιουργεί ένα έπιπλο, μιά κεντήστρα που κεντάει μιά ταντέλα, ένας γλύπτης που σμιλεύει ένα άγαλμα, ένας ετοιμοθάνατος που εξομολογείται τις αμαρτίες του... Εδώ θα αραδιάζω κειμενάκια και φωτογραφίες από το οδοιπορικό ενός ρεπόρτερ που ναρκισσευόταν πάνω στο χαρτί και μπροστά στο φακό. Δηλαδή, η ΕΠΑΡΣΗ, που πιάνοντας το καύκαλο και το πηγούνι της, ξεχνάει τη σκηνή του Άμλετ στο κοιμητήριο... την ημέρα που βγήκα στη σύνταξη σκάρωσα αυτό το σκαρίφημα, με ονόματα και νοήματα που είχαν απασχολήσει τη καριέρα μου και τη φαντασία μου. παρέλειψα αρκετά από βιασύνη. εδώ, θα βρείτε ψήγματα προσώπων και γεγονότων, που μπορεί να μην ενδιαφέρουν τους νεώτερους, που καλά κάνουν και κοιτάνε μόνο μπροστά...μπρρρρ... τον μονόλογο του Άμλετ... κι΄ο δικός μου, καθώς πλησιάζει η άγνωστη παγωμένη νύχτα: κρυώνω, οι αναμνήσεις με ζεσταίνουν...
|
[selida]
Καζάν και Χατζιδάκις για την TV Μανχάταν 1966: Βλέπω τηλεόραση με λαιμαργία (στην Ελλάδα μόλις είχε αρχίσει) κι αναρωτιέμαι αν αυτό το κουτί θα βλάψει τη δημοσιογραφία. Ο Ηλίας Καζάν λέει, το σινεμά μέσα στο σπίτι μας κι ο Μάνος Χατζιδάκις σχολιάζει, η βία μπροστά στα μάτια μας... Μπαίνω σ΄ ένα κιόσκι στιγμιαίας φωτογραφίας (χόμπι μου) κι αντί να κάνω καμιά γκριμάτσα ως συνήθως, σκέφτομαι αυτό που μου είπε ο Νίκος Μαστοράκης, όταν τον τσάκωσα στο δωμάτιό του, στο Νιου Υόρκ Χίλτον, να αντιγράφει τηλεοπτικές εκπομπές: "Οι μονόφθαλμοι θα υπερισχύσουν των τυφλών στην ελληνική τηλεόραση!" Πόσο δίκιο είχε...
δεν πρόλαβε τη συνέντευξή του
Παπασιδέρης 1977: Ο βετεράνος τροβαδούρος του δημοτικού τραγουδιού Γιώργος Παπασιδέρης (Οκτώβρης 1977) εν πλήρει υγεία, μου διηγείται τη ζωή του και άγνωστα στοιχεία για τους οργανοπάικτες και τους τραγουδιστές των πανηγυριών, που συντήρησαν το δημοτικό τραγούδι από γενιά σε γενιά. Τραγουδάει και παλιές επιτυχίες του μπροστά στο φακό. Ο ίδιος και οι δικοί του μας ξεπροβοδίζουν, με το τηλεοπτικό συνεργείο της ΕΡΤ, ρωτόντας πότε θα προβληθεί η εκπομπή. Προβλήθηκε μετά είκοσι ημέρες, αλλά ο τροβαδούρος δεν την είδε ποτέ, γιατί έφυγε ξαφνικά από τη ζωή, την προηγούμενη ημέρα... Η εκπομπή βρίσκεται στη ταινιοθήκη της κρατικής τηλεόρασης, αλλά ποτέ κανένας δεν ενδιαφέρθηκε γι΄αυτό το σημαντικό ντοκουμέντο. Όπως και για την "Αίγινα του Καζαντζάκη", την τελευταία συνέντευξη της Γεωργίας Βασιλειάδου, το απολαυστικό "Οι σώγαμπροι της Κοντοβάζαινας" και άλλες ασπρόμαυρες εκπομπές-ντοκουμέντα.
η ταινιοθήκη της ΕΡΤ πηγή για ερευνητές
***** Oi εκπομπές « Ελληνική ζωή » και κυρίως « Ελεύθερος ρεπόρτερ » που βρίσκονται καταχωνιασμένες στη ταινιοθήκη της κρατικής τηλεόρασης ( ΕΡΤ ) αγνοούνται από τους σημερινούς συνεργάτες της, αλλά θα απασχολήσουν μελλοντικούς ερευνητές που θα καταπιαστούν με θέματα που τις αφορούν.
Ελεύθερος ρεπόρτερ :
* Η Αίγινα του Νίκου Καζαντζάκη ( Ιούνης 1978 ) : Η γυναίκα που τον περιποιόταν κατά τη διάρκεια της γερμανοιταλικής κατοχής και συνετέλεσε κατά πολύ να διατηρηθεί στη ζωή, διηγείται περιστατικά εκείνης της εποχής. Άλλοι περίοικοι μιλούν για τον διάσημο γείτονά τους και την εποχή που έγραφε τον Ζορμπά. Ακόμη μιλάει η κουμπάρα του στο γάμο του και ο τωρινός ιδιοκτήτης του σπιτιού. Η κάμερα έχει προλάβει και καταγράψει το εξωτερικό και το εσωτερικό του σπιτιού, όπως ήταν κατά την διάρκεια της διαμονής του εκεί του Νίκου Καζαντζάκη. * Μπατίστα Τζιοβάνι Μενεγκίνι ( Αύγουστος 1978 ) : Ο σύζυγος και μάνατζερ της Μαρίας Κάλλας, μιλάει για τη ντίβα και τον Αριστοτέλη Ωνάση, τον άνθρωπο που συνετέλεσε κατά πολύ στη καταστροφή της καριέρας του πιό περίλαμπρου άστρου της όπερας. Ο Νίκος Ζαχαρίου, διερμηνέας στη συζήτηση, που κι΄αυτός λέει τη γνώμη του ως στενός συνεργάτης της Κάλλας στην Σκάλα του Μιλάνου και στη δισκογραφία. * Νίκος Ζαχαρίου ( Ιούνης 1976 ) : Ο διάσημος καλλιτέχνης μιλάει για τη ζωή του, τους Έλληνες συναδέλφους του που διαπρέπουν σε παγκόσμια κλίμακα και την όπερα. * Παπασιδέρης, ο τροβαδούρος του δημοτικού τραγουδιού : Είκοσι ημέρες πριν πεθάνει ( Οκτώβρης 1977 ) μου διηγείται τη ζωή του και άγνωστα στοιχεία για τους οργανοπάικτες και τους τραγουδιστές των πανηγυριών, που συντήρησαν το δημοτικό τραγούδι. * Οι σώγαμπροι της Κοντοβάζαινας ( Νοέμβρης 1977 ) : Ρεπορτάζ στη Κοντοβάζαινα, με τους τελευταίους σώγαμπρους του χωριού. * Μαθητές της Γορτυνίας ( Νοέμβρης 1977 ) - καθημερινός ποδαρόδρομος ωρών. * Οι επτά αδελφούλες – στη Βάρδα της Ηλείας. ( Δεκέμβρης 1977 ) * Η κωφάλαλη μάνα - με τα επτά αγόρια ( Γενάρης 1978 ) * *Αναμνήσεις ταπεινών ( Μάης 1978 ) κ.ά.
Ελληνική ζωή : * Γεωργία Βασιλειάδου ( Οκτώβρης 1975 ) : Η τελευταία της συνέντευξη. Μου διηγείται τις ταλαιπωρίες της στα μπουλούκια, πως την ανακάλυψε η Μαρίκα Κοτοπούλη, τις αναμνήσεις της από τον Αιμίλιο Βεάκη, την Κυβέλη, τον Πέτρο Κυριακό και μιλάει για τους νέους ηθοποιούς. * Φιλόσοφοι ( Μάης 1975 ) : Οι διασημότεροι φιλόσοφοι από όλο τον κόσμο, μιλούν μπροστά στο Κεάδα στο συμπόσιο φιλοσοφίας του Γιάννη. Θεοδωρακόπουλου. Κρητικός γάμος (Οκτώβρης 1975) ρεπορτάζ για το έθιμο
*
τι δεν έκανε η Μελίνα
Όταν η Μελίνα έγινε υπουργός Πολιτισμού, πήγα σπίτι της και της είπα ότι έπρεπε να κάνει ένα μουσείο στη μνήμη των Ελλήνων που διέπρεψαν στα πέρατα της Γης, αλλά θύμωσε: εδώ δεν μπορώ να φέρω τα μάρμαρα του Παρθενώνα και θα ασχοληθώ με τους θαλασσοπόρους που έχουν κυριέψει το μυαλό σου; Έβγαλα μια τελευταία φωτογραφία μαζί της κι΄ούτε που την ξαναείδα, παρά λίγο καιρό πριν φύγει από τη ζωή... Ήταν στο προεδρικό μέγαρο ( στη πρωτοχρονιάτικη δεξίωση ) αδύναμη σε μιά πολυθρόνα με τα φλας ν΄αστράφτουν... Καθώς φιλούσα το ραγισμένο φτιασιδωμένο της πρόσωπο, μου ψιθύρισε: δεν πρόλαβα να σου αποκαταστήσω τους θαλασσοπόρους σου... Ναι, Μελίνα, αν υπήρχε ένα τέτοιο μουσείο με ντοκουμέντα, αλλά και κέρινα ομοιώματα, τα παιδιά θα βλέπανε μαγεμένα όχι μόνο τους άθλους του Ηρακλή και τις περιπέτειες του Οδυσσέα, αλλά και τους ηρωικούς Griego, τον θαλασσοπόρο Ιωάννη Φωκά, τον ακάματο ταξιδευτή Κωνσταντή Γεράκη, τον πρώτο Έλληνα που πάτησε στην Αμερική και έζησε με τους Ινδιάνους, ακόμη τον Σπύρο Λούη και τον Τζιμ Λόντο... |
από τη στήλη ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΕΣ
η Κική Μορφονιού της Λυρικής, η Μελίνα της πολιτικής, ο κιθαρωδός Μοστέλος και ο ρεπόρτερ στη τηλεοπτική Πρωτοχρονιά της μεταπολίτευσης, που είχε οργανώσει ο ίδιος για την εκπομπή του στην ΕΡΤ... η ξεριζωμένη Βαλκάνια γιαγιά με τα ορφανά εγγονάκια της, τί Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά να χαρεί... ο μουσικός Ιγκόρ Ράνιετς, γεννήθηκε στη Ρωσία, μεγάλωσε στην Αθήνα, πέθανε στη Νέα Υόρκη, διασκέδασε σε γλέντια από ανακτορικούς ως εφοπλιστές, Νιάρχο και Ωνάση...
ήμουν κι΄εγώ εκεί...
Ιστορική φωτο, της ποδοσφαιρικής ομάδας του Πανιωνίου, τα πρώτα χρόνια μετά τον πόλεμο, στο γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας.Στο κέντρο ο προπονητής και τερματοφύλακάς του Ρουσσόπουλος, ανάμεσα στους Κερδεμελίδη, Μαρουλίδη και από αριστερά (όσους θυμάμαι) Λυμπερόπουλο,Ευαγγελίδη, Τσολιά, Γιαννακάκο,Στάικο, Ζαρκάδη,Μπιστούρα, Λέκκα, Σκιαδά, Κοτρώτσο, Τζανετάκο. Εποχή του κλάδου ελαίας, όπως πρέσβευε ο πρόεδρός του Καραμπάτης και όχι της κομπίνας και της κονόμας, όπως γίνεται σήμερα... Δυστυχώς ο Σμυρναικός σύλλογος (που αν ζούσε ο Αλέξανδρος Ωνάσης, θα ήταν πρόεδρός του) κατρακυλάει προς τον κίνδυνο υποβιβασμού... (Σε άλλη στήλη, η εποχή Πεντζαρόπουλου και Νεστορίδη)
προστέθηκε στις: Δευτέρα 09.01.2006
|
|
|