.  » αρχική σελίδα

 :: Επιλέξτε θέμα προς προβολή ::



Νικος Μιναρδος



Μελίνα Μερκούρη ( ιχνογράφημα 50 )
------------------------
Κάθε  φορά  που  αναφέρομαι  στη  Μελίνα,  γνωστός  εικαστικός  επιμένει  ότι  ήταν  ατάλαντη - όπως  έκανε  και  σε  χθεσινή  ανάρτησή  μου. Και  επειδή  αρκετοί  μου  γράφουν  ότι  και  ζωγραφικά  έργα  είναι  ακαταλαβίστικα  για  πολλούς... Βάζω  την  δική  μου  δημοσιογραφική  μαρτυρία,  αλλά  και  την  άποψη  του  Μάνου  Χατζιδάκι :  << Αν  δεν  είχε  πει  το  τραγούδι  μου  η  Μελίνα  δεν  θα  είχα  κερδίσει  το  Όσκαρ >>.
     


Η  Μελίνα, έκρυβε τη στενοχώρια της κι΄όταν ακόμη τραγουδούσε στο μπάνιο... Μιά φορά μου είπε; "καλύτερη ηθοποιός είμαι στη ζωή παρά στη σκηνή"... Ακόμη και στη σκοτεινή αίθουσα του σινεμά, εκεί που  έβλεπε μιά κωμωδία και γελούσε αλέγκρα, ξαφνικά μελαγχολούσε κι΄έλεγε, πάω να καπνίσω ένα τσιγάρο... Κι΄ η  αχώριστή της Δέσπω απο κοντά, να της πει δυό λόγια,  να  ξαναφέρει τη βάρκα σε ίσα νερά...
-------------------------------
Την  θυμάμαι  πριν  50  χρόνια  στη Νέα Υόρκη,  στο  Μπρόντγουεη,
έκθαμβη με τη λάμψη των ελληνικών ονομάτων σε παγκόσμια κλίματα κι΄έλεγε "ως και μιά από τη Τρούμπα κάνει σαματά στο Μπρόντγουεη!" ... Κι΄είχα δει με τα μάτια μου στη πρώτη σειρά του θεάτρου Μαρκ Χέλινγκερ και μετά στο καμαρίνι της, τον Μάρλον Μπράντο, τον Ροντ Στάιγκερ, τον Βαν Τζόνσον, τόν Σάμυ Ντέιβις, την Λορίν Μπακόλ, τον Έντουαρντ Άλμπυ... 
Θεέ  μου,  τι  εποχή !  Η  Νέα Υόρκη ελληνοκρατείτο και οι δικοί μας ήσαν παγκόσμιες φίρμες: Ωνάσης,Κάλλας,Καζάν, Σκούρας, Τσακίρης,  Γκαλανός  ( ο πρώτος μόδιστρος της υψηλής κοινωνίας )  Ερμής Παν-Παναγιωτόπουλος  ( χορογράφος του Φρεντ Αστέρ )  Μούσχουρη (τραγουδούσε με τον Μπελαφόντε) και και... Ακόμη και  ο  Πίτερ  Παπαδάκος   έφτιαχνε  ελικόπτερα  για το Βιετνάμ ! "Έμπα μέσα σ΄ένα να γλιτώσουμε απο σένα ", γελούσε  ο Μάνος... 











Αμέρικα Αμέρικα!!! 

"Ζούμε στη πιό συνταρακτική  δεκαετία του αιώνα", "διανύουμε μιά συγκλονιστική αλλαγή της ανθρωπότητας", "βρισκόσαστε αυτή τη στιγμή στη πόλη-ομφαλό των φοβερών παγκοσμίων αλλαγών, στη Νέα Υόρκη!". NY-PML2Αυτά άκουγα απο τον Αριστοτέλη Ωνάση, τον Κώστα Γράτσο και τον Μάνο Χατζιδάκι  και τώρα  (μετά σαράντα τόσα  χρόνια)  σκέφτομαι  πως αν είχα μαγνητοφωνήσει τα λόγια τους  θα κατείχα θησαυρό. Τρία πελώρια σκαριά του ωκεανού κι΄εγώ ένα καρυδότσουφλο  στα απόνερά τους, χωρίς πανί, τιμόνι, ούτε κουπιά, έρμαιο του κυματισμού της άγριας θάλασσας και της φουρτούνας που έδερνε το μυαλό μου... Πραγματικά κάτι δεν πήγαινε καλά εκείνο το  καιρό στη σκέψη μου, γιατί δεν εξηγείται να ρεμπελεύω στο Μανχάταν απερίσκεπτα κι΄άσκοπα... Κι΄από το τρένο των αλογομούρηδων, που με πήγαινε ντούρο κι΄αλύγιστο  και με γύριζε -τις περισσότερες φορές- αποσυναρμολογημένο  απο τον ιππόδρομο, να ξαναφυτρώνω απο τις στάχτες μου και να κάνω παρέα ή να ποζάρω με λαμπερά ονόματα, απλησίαστα για άλλους δημοσιογράφους... Απο την αρχή πρέπει να ξέρετε (οι αναγνώστες που δεν είχατε γεννηθεί όταν εγώ ήμουνα ρεπόρτερ) τα κουσούρια μου, που άλλα με έβλαψαν κι΄άλλα με βοήθησαν να γνωριστώ και με απλούς ανθρώπους, υλικό για τα  κατοπινά βιβλία μου. Η Μελίνα Μερκούρη, που στην αρχή δεν ήθελε να με δει ούτε να μ΄ακούσει (γιατί στην Ελλάδα δεν είχα ασχοληθεί δημοσιογραφικά ποτέ μαζί της) όχι μόνο γρήγορα με ανέχτηκε αλλά και με  συνήθισε  και όσο καιρό τριγυρνούσα στο "Ίλλυα ντάρλινγκ" έλεγε στη κολλητή της  Δέσπω Διαμαντίδου  φώναξε το Δημήτρη να με κάνει να ξαλεγράρω λίγο... Αλλά και  όταν γύρισε στην Ελλάδα, αν και μου είχε πει  (επειδή δεν καταταγήκαμε υπο τη σημαία της με το Μάνο  στον αντιδικτατορικό της αγώνα) "οταν πέσει η χούντα θα σας  κρεμάσω και τους δυό στο Σύνταγμα", όχι μόνο με κάλεσε σπίτι της αλλά και με βοήθησε να κάνω την τηλεοπτική εκπομπή για την Πρωτοχρονιά της Μεταπολίτευσης. Μου είπε μάλιστα ότι αφήνει το θέατρο και το σινεμά  και όπως ήταν αυθόρμητη κατέληξε: Πενηντάρισα πιά και νομίζω ότι θα προσφέρω περισσότερα στη πολιτική. 

Όλα αυτά στριφογυρίζουν τώρα στο μυαλό μου και πριν φύγω θέλω να τα πω όπως τα έζησα εκείνη την εποχή  κοντά σε  πρωτοσέλιδες  διασημότητες που στην αρχή υπήρξαν θηράματα ενός ρεπόρτερ, αλλά μετά γινόντουσαν γνώριμοι, ακόμη και φίλοι







Κινητό, λάπτοπ, τηλεφωνήματα  συνήθως  σε  νυχτερινες  ραδιοφωνικές  εκπομπές... Αυτή  είναι  η  εικόνα  του  ανθρώπου   ( κυρίως  του Έλληνα )  στην  ηλεκτρονική  εποχή,  που  επεμβαίνει  ως  δημοσιογράφος,  σχολιαστής,  αναλυτής, παντογνώστης  επί  παντός  θέματος... ΕΙΔΗΜΩΝ  στη  πολιτική  με  ιδεολογία  ( και  κομματισμό )  -  προπονητής  της  εξέδρας  (  φανατικός  οπαδός )  στο  κλωτσοσκούφι  -  ξερόλας  σε  επιστημονικά  και  κοινωνιολογικά  θέματα... Ακόμη  παριστάνει  και  το  << μαύρο  κουτί >>  σε  πτώσεις  αεροπλάνων ! 
Όσο  για  τα  παιδιά  έπαψαν  να  έχουν  επαφή  με  τη  φύση.  Κλεισμένα  σε  ένα  δωμάτιο  παίζουν  ΕΝ  ΑΚΙΝΗΣΙΑ. 
Αλλά  και  οι   περισσότεροι  ρεπόρτερς  δεν  κυνηγούν  εξ  επαφής  πρόσωπα  και  γεγονότα,  τα  αναπαράγουν  μέσω  ιντερνετ.  
  
    











» Θα πω κάτι που είχε πει ο Γκοντάρ. Για ό,τι πήραν οι Ευρωπαίοι από τους Έλληνες -τη δραματουργία, το θέατρο- θα πρέπει να τους ξεπληρώνουν μέχρι το τέλος του κόσμου. Εκείνοι είναι που οφείλουν χρήματα στους Έλληνες. Όλοι όσοι γκρινιάζουν για την Ελλάδα, πρέπει να σκεφτούν ότι το θέατρο βασίζεται στους αρχαίους Έλληνες. Λατρεύω τα τσιγάρα Σαντέ και την περίοδο που έβλεπα ότι υπήρχε ένα κλίμα εναντίον σας, όπου πήγαινα κάπνιζα επιδεικτικά Σαντέ -είχα αγοράσει κούτες από την Ελλάδα».



Ο θάνατος του Κάστρο  μου θύμισε ότι τελικά όλες ανεξαιρέτως οι πετυχημένες λαϊκές επαναστάσεις στη νεώτερη εποχή μας κατάληξαν σε στυγνές δικτατορίες, με τους λαϊκούς ηγέτες στο βάθρο μιας φανατικής μονολιθικότητας που αναιρούσε κάθε στοιχείο του ελευθεριακού μεγαλείου της ανθρώπινης υπόστασης. Μέσα στον ζόφο του ολοκληρωτισμού, είναι ανώφελο να ψάχνουμε για στοιχεία «βελτιωμένων κοινωνικών δεικτών». Γιατί και στο σκύλο μας φροντίζουμε να έχει καλό φαγί, υγεία και training, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι του αναγνωρίζουμε ελεύθερη προσωπικότητα σαν εκείνη που η Φύση προίκισε τον Άνθρωπο για να τον ξεχωρίσει ως υπέρτατο δημιούργημά της. Όσο και την καλή εκπαίδευση που πιστώνουν στο καστρικό καθεστώς, εμένα δεν μου λέει τίποτα αφού τελικά δεν απέδωσε δημοκρατικά παιδευμένους πολίτες, ικανούς να ρίξουν το ανελεύθερο καθεστώς που τους έχουν επιβάλλει.
Κανένα ελαφρυντικό για επαναστάτες που χρησιμοποιούν τον λαϊκό αυθορμητισμό για να καθίσουν στον θρόνο του δικτάτορα που θεώρει τον εαυτό του μοναδικό κάτοχο μιας υπέρτατης αλήθειας που αποδείχνεται σύντομο φενάκη.






Ευθύμιος  Καλεβράς  ( σκιαγράφημα  41 )
--------------------------------------------------------
Με  ρωτούν  ποιός  ο  γλύπτης  του  ανδριάντα  του  Ωνάση  στο  Νυδρί. Είναι  ο  Ευθύμης  Καλεβράς.  Παιδί προσφύγων από τον Πόντο,  ακολούθησε σπουδές γλυπτικής και ήταν μαθητής του μεγάλου Απάρτη στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα.   Συμμετέχει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις από τη δεκαετία του ' 70  και  κέρδισε  το πρώτο βραβείο σε πολλούς διαγωνισμούς γλυπτικής. Οι  επιδράσεις του εκτός από τον Απάρτη  είναι  και  από  μεγάλους διεθνείς  καλλιτέχνες, όπως ο Χένρι Μουρ και ο Ογκίστ Ροντέν.


Ανάμεσα  στα  έργα  του :  Ανδριάντες του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε' , του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη,   του  αγωνιστή  Νικολάου Κασομούλη, προτομές  των παιδαγωγών Αλέξανδρου Δελμούζου και Μίλτου Κουλτουρά,  του αρχαιολόγου Μανόλη Ανδρόνικο   και  το  2001  ανδριάντας  του  Αριστοτέλη  Ωνάση στο Νυδρί.  
Ακόμη : Τα  μνημεία  Εθνικής Αντίστασης  στη  Θεσσαλονίκη,  του  Ολοκαυτώματος της Σάντας στην Παναγία Σουμελά, του Πόντιου Παπά και Δασκάλου στη Θεσσαλονίκη.  το Ηρώο Ποντίων στην Αθήνα.
  Πολλά γλυπτά του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και  στο  εξωτερικό,  ιδιαίτερα  στις ΗΠΑ.

Αντίγραφο  του  ανδριάντα  του  Ωνάση,  80  πόντους  από  ορείχαλκο, μου  έκανε  δώρο  ο  αείμνηστος  φίλος  μου  γλύπτης.  Παρεούλα  μου,  καθώς  χτυπάω  τα  πλήκτρα  αυτή  τη  στιγμή.  Και  δεν  ξέρω  σε  ποιόν  να  το  αφήσω  να  το  αγαπάει  όπως  εγώ. 

 




Έλαβα  ένα  σχόλιο - έκπληξη  από  τη  σύζυγο  του  αείμνηστου   φίλου μου  Νίκου Μινάρδου - Χολιγουντιανού  ηθοποιού. Αχ  ρε  Τζούλι,  με  γυρίζεις πίσω  στη  δεκαετία  του  1960,  στη  βίλα  σας  στο  Μπέβερλι  Χιλς, όταν ο  Νίκος  μου  είχε  δώσει  συνέντευξη.  Σαν  να  τον  ακούω  τώρα,  μπροστά  στο  πίνακα  του  Τσαρούχη,  να  μου  λέει :
<< Γεννήθηκα  και  τέλειωσα  το  Γυμνάσιο  στο  Παγκράτι,  δύσκολα  χρόνια,  ήρθα  να  βρω  τη  τύχη  μου ηθοποιός   στο  Χόλιγουντ. Ως  μελαχρινός υποδύθηκα  κυρίως  Λατινοαμερικάνους.  Πρωταγωνίστησα  και  στη  ταινία  << Συνέβη  στην  Αθήνα >> παραποιημένη  ιστορία  της  νίκης  του  μαραθωνοδρόμου  Σπύρου  Λούη  στην  αναβίωση  των  Ολυμπιακών  αγώνων. Στο  ρόλο  Έλληνα  αξιωματικού  που  τον  ερωτεύεται  η  Τζέιν  Μάνσφιλντ >>. 





   It happened in Athens a.k.a. Συνέβη στην Αθήνα

  Πρεμιέρα: Ιούνιος 1962 Διάρκεια: 100'  Σκηνοθεσία: Andrew Marton  Σενάριο: Laszlo Vadnay  Μουσική σύνθεση: Μάνος Χατζιδάκις
Ηθοποιοί: Jayne Mansfield (Ελένη Κώστα) , Trax Colton (Σπύρος Λούης) , Τίτος Βανδής (πατέρας Σπύρου Λούη) , Νίκος Μινάρδος (υπολοχαγός Αλέξης Βινάρδος) , Πάρις Αλεξάντερ (Νίκος Λούης) , Ξένια Καλογεροπούλου (Christina Gratsos) , Στυλιανός Χιονάκης (μαραθωνοδρόμος) , Bob Mathias (προπονητής Graham) , Ivan Triesault (παππούς Σπύρου Λούη/κύριος Τρισαποπόλης) , Lili Valenty (μητέρα Σπύρου Λούη) , Μάριον Σίβα (Μαρία Λούη) , Jean Murat , Bill Browne (Drake) , Paul Muller (παπάς) , Gustavo De Nardo (Γιώργος) , Roger Fradet , Denton De Gray (O' Toole) , George Graham (εκφωνητής γηπέδου) , Ben Bennett (Connolley) , Tod Windsor , Alan Caillou , Mickey Hargitay Jr. (μωρό) , Charles Fawcett , John Karlsen (βασιλιάς) , Brad Harris (Garrett) , George Stefa


Πριν 

...Πολιτικές εξελίξεις στην μετά την πτώχευση εποχή... Ο Ελευθέριος Βενιζέλος αντιλαμβανόμενος τις δυσκολίες ζήτησε στις 30/3/32 από το Λαϊκό κόμμα τη δημιουργία οικουμενικής κυβέρνησης, αλλά ο αρχηγός του αρνήθηκε να συμπράξει, λόγω του ότι το Φιλελεύθερο κόμμα είχε την πλειοψηφία και άρα η ακολουθούμενη κυβερνητική πολιτική δεν μπορούσε παρά να ήταν των Φιλελευθέρων για την οποία ο ίδιος δεν επιθυμούσε να φέρει ευθύνη. Επιπλέον, τυχόν αποτυχία της Οικουμενικής θα χρεώνονταν και στα δύο κόμματα και από την βέβαιη απαξίωσή τους θα ωφελούνταν τα μικρότερα κόμματα... Ο Βενιζέλος προκειμένου να εκθέσει τους Λαϊκούς πρότεινε την πρωθυπουργία στον Τσαλδάρη, ενώ ο ίδιος δεν θα συμμετείχε καν στην κυβέρνηση. Η ανταπάντηση ήταν να σχηματιστεί κυβέρνηση τεχνοκρατών... Η Ελλάς καταχρεωμένη οδηγείται σε πτώχευση και σε τοκογλυφικό δανεισμό... Οι γελοιογράφοι βρίσκουν θέμα και τα σκαριφήματά τους γίνονται πρωτοσέλιδα.


  Φεύγει  το  2016  και  σκέφτομαι  δύο  πρόσωπα της  χρονιάς  που  μένουν  χαραγμένα  στη  μνήμη  μου.

  Αλέξης Τσίπρας  πρωθυπουργός.  Στο  ξεκίνημα  της  πολιτικής  του  καριέρας  φάσκει  και  αντιφάσκει, καθοδηγείται  από  ξένα  συμφέροντα. Δεν  μπορεί  να  κάνει  αλλιώς.  Και  ο  Πλαστήρας  είχε  υπογράψει την  εκτέλεση  του  Μπελογιάννη.

Κωνσταντίνος  τέως  βασιλιάς . Η  συγκίνηση  και  το  κλάμα  του  μπροστά  στο  τηλεοπτικό  φακό  ανάμεσα  σε  ολυμπιονίκες. Εικοσάχρονος  ολυμπιονίκης κάποτε,  76χρονος τώρα,  υποβασταζόμενος,  ήρθε  να  πεθάνει  στο  τόπο  που  γεννήθηκε.  Υπενθύμιση  της  ματαιότητας  των  ΠΑΝΤΩΝ.  
























προστέθηκε στις: Παρασκευή 09.09.2016

 
 

:: αρχική :: προφίλ :: επικοινωνία :: εικόνες

© Δημήτρης Λιμπερόπουλος :: ...Webmaster